BM21_20130907-20130907-_DSC9137-copy111.jpg

 

 

Passion.

Finlands Träbåtscenter grundades för att vårda och utveckla Finlands träbåtskultur. Det bästa sättet att upprätthålla en tradition är dock att grunda nya traditioner. Därför så bygger RedSky-varvet även nya pärlor för nästa generation, förutom restaureringen av gamla båtar.

Trä är ett levande material. En träbåt, likt en människa, åldras med stil och värdighet med rätt vård. In i minsta detalj får en träbåt endast mera karaktär när den åldras. Vi har märkt att folk som besöker oss vill först och främst röra och smeka den lakade träbåtsytan. Inget modernt material skapar samma primitiva upplevelse som den släta, lackade ytan av trä.

Vi försöker ändå att aktivt utveckla träbåtskulturen för att motsvara framtida förväntningar. En modern träbåt är mera praktisk än sina föregångare och absolut lika praktisk som de andra moderna materialen. Utan att tumma på skönheten.

Vi förstår hur mycket passion och kärlek en ägare riktar mot sin träbåt. Vi vill hjälpa ägaren att förstå och utveckla sitt intresse för träbåtar. Därför är Finlands Träbåtscenter även öppen för allmänheten under arbetstid. Utan inträdesavgift.

Eftersom vi förenas i samma passion.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Våra partners.

Suomen Puuvenekeskus palvelee puuveneilijöitä, puuveneistä unelmoivia ja ketä tahansa puuveneistä kiinnostunutta. Rakennamme, korjaamme, huollamme ja telakoimme veneitä. Veistämön työaikana jokainen on tervetullut seuraamaan työtämme. 


RED SKY CRAFTS

Kärnan i träbåtscentrets verksamhet är båtbyggeriet Red Sky som hör till de ledande träbåtsbyggerierna i vårt land. Båtbyggeriet grundades 2004 och har specialiserat sig på att reparera klassiska båtar samt rita och bygga nya träbåtar. Båtbyggeriets verkställande direktör är båtkonstruktören och båtbyggaren Allan Savolainen.  

Ytterligare uppgifter: www.redsky.fi

 

 

BM02__DSC5561.jpg

KÖYSITYÖT M.KAJANDER

T:mi Köysityöt M. Kajander är ett båtsnickeri och en repslagare som fungerar i Kotka. 

Ta gärna kontakt!

Puh. 050 5645 182

mika.kajander@koysityot.fi

Y-tunnus: 2095593-9


VENEKUOMU MA-RE

Företaget Venekuomu Ma-Re tillverkar och reparerar båtpresenningar enligt beställning.

Kontaktuppgifter: T:mi Venekuomu Esa Rimpeläinen,

Adress: Tornatorintie 15, 48100 KOTKA. www.venekuomuma-re.fi

E-mail: ma-re@luukku.com
Tel: 050-570 4461

 


Vi söker ett företag som vill vara med och utveckla Finlands träbåtskultur tillsammans med våra andra partners. Ifall ditt företag fungerar i båt- eller träbåtsbranschen och söker efter utrymme ta gärna kontakt med:

allan.savolainen@redskycraft.com

Bekanta dig med våra vänner.


Blue Marlin

Finlands Träbåtscenters främsta sevärdhet är Henrik Andersins grundligt renoverade klassiska 12mR-klassens tävlingssegelbåt Blue Marlin. Åren 1958-1988 var 12mR klassen för världens mest kända tävling, America's Cup.

En av 1930-talets mest kända båtdesigner Charles E. Nicholson designade och lät bygga Blue Marlin till Charles Hartridge från England. Båten är över 21 meter lång och den har blivit restaurerad i sin tids anda.

Designer:

Charles E. Nicholson

Första ägare: 

Charles Hartridge

Varv:

Camper & Nicholson Gosport Yard

Charlotta

Charlotta är en ultramodern träbåt med en traditionell design. Båten är byggd med Cutts & Case-metoden med dubbelplankad och kevlar skrov och en stark sex cylinders turbokompresserad diesel-motor.

Designer:
Allan Savolainen, year 2009

Engine:
Yanmar 315 hp

Speed:
Top Speed 32 kts, cruising speed 20-25 kts

past_ca_paivi.jpg

Djinn - US 80

Djinn byggdes ursprungligen av Henry B. Nevins båtvarv i New York till Henry S. Morgan, som är upptagen i America's Cup's Hall of Fame.

Hon är en känd segeljakt som är nästan identisk med sitt systerskepp Goose (US 81).

Designer:
Sparkman & Stephens, year 1938

Första ägare: 
Harry S. Morgan

Varv:
Henry Nevins Yard, New York

past_djinn.jpg

May Be VI - FIN 51

May Be VI byggdes ägdes ursprungligen av Herr. Sven Salén som var kommodor för KSSS (Kungliga Svenska Segelsällskapet). Faktum är att alla familjen Saléns segeljakter heter May Be.

Designer:
Tore Holm, year 1946

Första ägare: 
Sven Salen

Varv:
Tore Holms Varv, Sweden

past_maybe.jpg

Attack - Fin 68

Attack genomgick en renovation 2007 då hon fick ett ny deck av sitkaspruce och kabinen togs bort enligt de ursprungliga planerna av Harry Becker. År 2009 fick hon en ny tävlingsmast i sitkaspruce med tillbehör i rostfritt stål. Masten höjd är 14m och vikten är 63kg enligt klassregelns minimum.

Designer:
Harry Becker, year 1939

Första ägare: 
X-syndicate

Varv:
Rödesunds Båtvarv, Sweden

past_attack.jpg

Ian - FIN 59

Ian var den sista 6mR som Estlander byggde för sig själv. Hon vann Gold Cup år 1930 och var i flera år den mest framgångsrika sexan i Sverige.

Ian har blivit restaurerad enligt de ursprungliga specifikationerna.

Designer:
Gustaf Estlander, year 1929

Första ägare: 
Gustaf Estlander

Builder:
Arendals Båtvarv, Göteborg

past_ian.jpg

Fridolin - FIN 12

Designer:
Tore Holm, year 1930

Första ägare: 
Sven Salen

Varv:
Tore Holms Varv, Sweden

past_fridolin.jpg

Boree IV - FIN 70

Designer:
Sparkman & Stephens, year 1963

Första ägare: 
Mr. Pierre Bigar, Geneva

 

past_boree.jpg

Toogooloowoo V - FIN 55

Toogoolowoo V är den andra sexan som beställdes av John Taylor. Namnet kommer från Austaliensiska Aboriginer. Hennes design följer 12M Intrepid och Valiant. Toogy är den enda sexan som har byggts enligt kryphålet gällande vattenlinjens längd.

Designer:
Sparkman & Stephens, year 1970

Första ägare: 
John Taylor

Varv:
Billy Barnett, Australia

past_toogy.jpg

Aili Hanell

Aili Hanell renoverades 2006 för Esbo Segelförening r.f. Båten fungerar som transportbåt på sommaren mellan Amiralhamnen i Esbo och Penttala.

Ägare:

Esbo Segelförening r.f. 

Haven 12 1/2

Designer:

Joel White

DSC_0617.jpg

..och nu har vi även andra vänner. Gilla oss på Facebook.

BM55_BlueMarlin Hartridge 1947-Edit.jpg

Till salu

CUTTS –RODDBÅT

Enkel att manövrera, ideell för utflykter. 4,1 x 1,3m, vikt 65kg

Byggs enligt en metod patenterad av amerikanen Eddie Cutts. Båten har en dubbelskorv-konstruktion. Inre delen är gjord av asp, yttre delen av furu. Bågarna är gjorda av flätad kevlar som är laminerad in i mellanrummen i den sågade aspen. Kevlar är 10x starkare än stål.

Till båten hör årår och årklykor, samt båtöverkast.

Båten tillverkades av Jarno Ruhtinas i Kotka år 1995.

CE-sertifierad 1996/VTT

Mera info av Leo Skogström: 0500-552 72

cutts1.jpg

ÖSTRA FINSKA VIKENS STOCKBÅT

Traditionsbåt, tall. 5,1 x 1,3m. Segel 6,2 m2

Byggd av båtmästare Poju Suntio (1941-2010) från Vehkalahti som snickade åren 1990 och 1992 två liknande stockbåtar, varav en donerades av Kotka stad till Kung Karl XVI Gustaf. 

Till båten gör ett roder, segelutrusting, löstagbar metallköl, årår och båtöverkast med aluminiumbågar.

Mera info av Leo Skogström: 0500-552 725

 

suntio1.jpg
suntio2.jpg

HANS AHLSTRÖMS SEGELKANOT

Kringbyggd skeppsbåt, 3,8 x 1,4m. Tall

Designer okänd. Snickare Hanny Tyrni, från Pyttis 2009.

RedSky -båtvarvet renoverade en segelkanot som hittades i dåligt skick i Heinlahti åt Kymmenedalens länsmuseum. Båten är där för uppvisning. 

Hannu Tyrni snickrade en exakt kopia av denna båt.

tyni1.jpg